mandag 13. april 2009

Tamilere tar avstand

Det som skjedde med den srilankiske ambassaden 12. april 2009 er noe jeg som de fleste tamilere i Norge tar avstand fra. Det kan ikke akseptere at de ikke følger norske lover i Norge. Og slike utbrudd kan ikke rettferdiggjøres.

Men hva er det som fikk disse ungdommene til å koke? Ser vi nærmere på dette kan det være mange grunner.

En av grunnene kan være de voldsomme krigshandlingene mot tamilene på Sri Lanka. Bare i løpet av de siste månedene har over 4100 drept og over 8800 skadet. Ifølge FN så er det over 150.000 sivile i den såkalte sikkerhetssonen. Mange av de ungdommene som brøt seg inn på ambassaden har familie og slektninger i dette området. Noen har fått bekreftet at deres familie har blitt drept eller skadd, og andre lever i usikkerhent om deres familier er fortsatt i live.

Norsk folkehelseinstituttet har gitt ut en helse rapport som forteller om tamilens psykiske helse pga det som skjer på Sri Lanka nå. Her et lite utdrag fra denne rapporten:
Folkehelseinstituttet er urolige for følgene som den intensiverte borgerkrigen i Sri Lanka har for den psykiske helsen og sosiale integrasjonen til tamilske flyktninger i Norge. Tamilene i Norge har til nå vært betraktet som en av de mest ressurssterke og veltilpassende innvandrergruppene i landet. Instituttet er urolig for at den akutte situasjonen skal gi langtidseffekter både på denne gruppens psykiske helse og på deres sosiale integrering i Norge.
Hele rapporten finner du her:
http://www.scribd.com/doc/14187496/Bekymring-Melding-FHI

Mange tamiler i Norge reagerer kraftig på den 2 dagers våpenhvilen som blir nevnt i norske medier. Men i selve uttalelsen fra presidenten Rajapaksa er det ikke nevnt et ord om våpenhvile. Sjekk selv her:
http://news.lk/index.php?option=com_content&task=view&id=9182&Itemid=44
Her blir det nevnt at det blir 2 dagers passiv krigshandling for at folket skal feire den singalesiske og tamilske nytt år. Et spørsmål som man kan stille seg vedrørende denne uttalelsen er om den tamilske befolkningen er i stand til å feire denne høytiden i en slik situasjon. Der de ikke har mat, vann og medisiner for å overleve i bunkere. Kan ikke fatte hvordan de norske mediene greide å vinkle denne uttalelsen som en våpenhvile.

Den srilankiske ambassadøren i Norge kritiserer sikkerheten rundt deres ambassade og påpeker at en tilsvarende situasjon hadde aldri skjedd med den norske ambassaden på Sri Lanka.
Jeg er overbevisst om at det ikke er riktig. Viser tilbake til protestaksjoner fra singalesiske demonstranter der de kastet granater mot den norske ambassaden på Sri Lanka og brente det norske flagget.













http://findarticles.com/p/articles/mi_m0WDQ/is_2000_May_29/ai_62392997/

Hvor ble det av norske politikere da dette skjedde?

Tamilske frihetskjempere(LTTE) blir beskyldt for å bruke de tamilske sivile som menneskelige skjold og at de holder igjen de sivile ved å forlate krigsområdene med makt.
Men det er en ting jeg ikke skjønner. I midten av mars sa den srilankiske regjeringa at det var bare 500 tamilske frihetskjempere igjen i krigssonen.
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601091&sid=a8B2h2YiEy4M&refer=india
Hvordan kan en gruppe på 500 personer holde igjen en folkemengde på 150.000 sivile og i tillegg krige mot titusenvis av regjeringssoldater på flere ulike fronter?
Vi må først spørre oss selv om hvordan disse sivile havnet i denne krigssonen. De ble drevet på flukt etter at den srilankiske regjeringen brøt våpenhvilen og startet å bombardere tamilske områder. Hvorfor dro de ikke tilbake til regjeringsokkuperte områder, men istedenfor dro til LTTE kontrollerte områder? Dette er noe alle norske politikere og journalister må spørre seg selv før de begynner å utale seg om krigen.
Alle husker vel hva som skjedde med mange tamilere når regjeringshæren okkuperte Jaffna i 1995. Da ble over 1000 tamilere slakta. Dette ble også dokumentert senere. Derfor er de fleste folk redd for å dra til regjeringsokkuperte områder. De som kommer seg ut er redd for å si sannheten.

Mange nordmenn har i det siste fått et negativt inntrykk av tamilske demonstrasjoner. Norske medier, jeg stiller et spørsmål til dere, det gjelder VG, TV2, NRK, Aftenposten, DB etc. Tamilene holdt 30-40 demonstrasjoner før 6.april 2009 demonstrasjon hvor de stoppet trikkene. Disse ble holdt foran UD, Stortinget, Regjeringen, Indias ambassade, Japans ambassade, USAs ambassade. Det er de jeg vet om. Alle demonstrasjonene var rolige og fredlige og med politiets tillatelse. Representanter fra demonstrasjonen ringte opp til mediene for at de skulle skrive om det. Hvorfor var det så lite mediefokus på disse demonstrasjonene? Hvorfor må demonstrantene ty til ulovligheter som å stoppe trikker for å bli hørt? Spør du meg, så vitner det om et signal fra medier om at man må gå drastisk til verks og gjøre sensasjonelle ting for at dere vil skrive. Her bør mediene ta sterk selvkritikk.

Relevante linker:
http://www.dagbladet.no/2009/04/13/nyheter/utenriks/sri_lanka/5723125/
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=552383
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=552346
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=552335
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=562052
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=562094
http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/article2674012.ece
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/article2673819.ece
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=552410
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=552495
http://www.dagbladet.no/2009/04/13/nyheter/utenriks/sri_lanka/tamiltigrene/innenriks/5725720/
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=552462
http://www.dagbladet.no/2009/04/14/nyheter/utenriks/sri_lanka/tamiltigrene/tamiler/5732720/


59 kommentarer:

  1. Takk for innlegget. Det er en grundig forkæring til mange.
    Ikke minst Norske flagg ble brent av reliøse ledere som munker.
    Jeg er en tamil selv og holder sterkt avstand fra det som skjedde med den srilankiske ambassaden.
    ambassader sa at amabassade ser ut som "en krigsone".
    Hvis krigsonen i srilanka var likedan som ambassade, ville aldri tamilene har hatt demonstrasjoner, tror jeg.
    Forhåper at Normenn klærer å se hvor mange tamiler som bor her i landet og hvor mange av dem som har deltatt i ambassade aksjonen. De er en brøkdel av vi som bor her i landet.

    FO HÅPER AT DEMONSTRANTER OGSÅ TAR AVSTAND FRA VOLDELIGE HANDLINGER. UANSETT.

    SvarSlett
  2. Helt enig med deg, kunne ikke sagt det bedre!

    Hvis det er greit for deg, vil jeg gjerne linke til denne bloggen , på diverse sider.

    SvarSlett
  3. tamilene vil få en selvstendig stat

    SvarSlett
  4. send alle tamiler til amerika, der vil regjeringen og folket virkelig sette disiplin på dem.

    SvarSlett
  5. Disse galskaperne må sendes ut av Norge om disse er Norske statsborgerskaps holder eller ikke. Disse er født og oppvokst her i Norgeg,hvor sinen foreldre/søsken har fått en tilhold her i landet. Pga disse gjelpe midlenene,prøver disse galskaperne for å trekke sine galskaper som LTTE dirver, og LTTE tilhengere driver- kan alldri aksepteres av ndre vanlige tamiler her i landet. Disse gærninger ødelegger for ingenting og prøver å gjærnvaske andre etniske Nordmen ogandre tamiler som ikke ønsker dette.

    SvarSlett
  6. En utrolig ensrettet artikkel! Hva med alle sivile singalesere som er blitt slaktet av tamilere/LTTE?
    Kanskje norske medier ikke har noen interesse for deres sak? Men så fort dere oppfører dere som aper, så er det jo moro å lage reportasje om det og publikum vil jo lese det.

    Til dere tamiler: Hvorfor går dere rundt med bilder av LTTE-lederen deres? Er han ikke stemplet som terrorist av de fleste land i verden? (ja, mange sier at Max Manus og gjenge var også terrorister og bla bla.. Men for guds skyld, Max drepte ikke barn! Max startet ikke krigen) LTTE startet væpnet kamp!

    SvarSlett
  7. Prøver å forstå det som skjer, veldig bra at det blir diskutert.

    SvarSlett
  8. Onsdag før skjærtorsdad møtte jeg tilfeldig vis på en dame på en bussterminal.Der vi begge stod, logisk nok og ventet på en buss, som uteble.Jeg kunne ikke dy meg for å spørre: henne hvor hun kom fra: Sri Lanka sa:hun. Da kunne jeg ikke dy meg enda engang og sa:til henne det var litt ekkelt med den demonstrasjonen foran regjeringsbygget.Men resolutt tok hun avstand fra den handlingen.Hun virket ærlig og rederlig og snakket godt norsk. Dette er en berettning om to damer, som stod ventet på en i en hel time.

    SvarSlett
  9. FN sier at tallet på sivile som har mistet livet i krigen er over 70.000. Men 98% av dette er tamilere. Det har aldri vært kamper mellom regjeringshær og LTTE i Sør i landet. Krigen har alltid vært i de tamilske områdene.
    Jeg sier ikke at ingen singalesere er berørt av krigen. Men antall singalesisk sivile tap er bare under 2% forhold til tamilere.

    SvarSlett
  10. Poenget ditt er da at en dame som er fra Sri Lanka tar avstand fra det som nå skjer,hun snakket godt norsk. Hadde hun ikke vært like godt likt dersom hun ikke hadde snakket godt norsk,hvorfor måtte du ta med det ? Tror ikke hun fortalte deg sannheten,hvorfor fortelle det til en fremmed,når du allerede hadde gitt uttrykk for at du syntes det var ekkelt. Desverre slik er mennesker.

    SvarSlett
  11. Sjekk flertallet, hvem har mistet livet på Sri Lanka? Hvem har mistet familiemedlemmer? Hvem ser sine kjære dø hver eneste dag?! Singalesere lider kanskje, eller like mye som tamilene. Hvorfor vil ikke "lederen" deres inngå våpenhvile da?! Ting ville vært annerledes, og disse situasjonene ville ikke dukket opp! Å miste noen som står deg nær er kanskje ikke godt nok grunn for å bryte loven, men se siden til tamilene som om det var ditt eget! Tamilene forventet medie, noe de fikk for å gjøre noe idiotisk, det innrømmer nok de fleste. Så hvorfor reagerer ikke Norge? Skal det mer til? Det som skjedde på ambassaden var uforskammet, det innrømmer jeg. De fikk ut sinnet sitt på et helt annet måte enn til vanlig. Se fra helheten, tamilene er de som hadde det "best" når det kommer til invandrergruppa. Nå forandrer ting seg, fordi noen glemmer å gjøre jobben sin. Og reiser på ferie:)

    SvarSlett
  12. Det sinne dere eller disse folka har hatt,kunne prøvd i SriLanak. Kan Singhaleserer også prøve sine sinne i Den Norske ambassaden i COLOMBO og ødelegge samme som deres LTTE støtter har gjørt her i Oslo??? - Kan Norske politi gi noen svar??

    SvarSlett
  13. Det som dere sier at dere er Tamiler og tamiler dør daglig. Det kan nok riktig,men hvem er dere?? Er dere støttenede gruppe fot tamiler eller LTTE? Hvis dere støtter ren tamiler-da må dere stoppe deres falgg om TAMIL EALAM og deres LEDER Prabakaran.

    SvarSlett
  14. Du skriver i din blogg at "Og slike utbrudd kan ikke rettferdiggjøres." Deretter skriver du en lang tirade som nettopp forsøker å rettferdiggjøre det som skjedde. Jeg, og mange med meg, er klar over den fryktelige humaitære situasjonen i Sri Lanka. Men angrepet på ambassaden i Oslo har antakelig bidratt til at Norge ikke lenger er ønsket som mekler, samt at svært mange har sluttet å bry seg om tamilene og LTTE, men helst ser at politiet fjerner disse bråkmakerne fra gata. Man har altså oppnådd det stikk motsatte av det som var ønskelig.

    SvarSlett
  15. Å påpeke grunner betyr ikke at bloggeren ville rettferdiggjør handligen. Men at kan forebygge at slikt ikke skjer i framtiden.

    SvarSlett
  16. Poenget mitt med den medpassasjeren er enkel å forstå.Hun snakket så godt norsk, at jeg ikke kunne misforstå henne og hun kunne ikke misforstå meg.Er ellers helt enig med deg jeanette, at det blir lett klisjeaktig å spørre folk hvor de kommer ifra og ditt og datt.Jeg er en"såkalt eldre" dame,som spør like mye av iteresse, enn av nysgjerrighet.Det blir en form for kommunikasjon, eller på godt norsk komme i snakk.I samme slengen jeg snakket med damen fra Sri Lanka nevnte jeg også den norske statsråden sitt engasjemang nettopp angående Sri Lanka. Og Jeg sa faktisk til henne, at jeg kan forstå det litt. I Norge har vi enda den friheten, at vi kan henvende oss til hverandre uten å måtte være redd for det.Bedre å være litt engasjert enn å stille seg helt likegyldig.

    SvarSlett
  17. Det er synd at den fokuset på den humanitære krisen blir tatt bort når noen få mennesker driver hærverk. Det er hundrevis av tamilere som har demonstrert fredelig i lang tid, dette må ikke glemmes pga de siste hendelsene i ambassaden. De aller fleste tamilene tar avstand fra slike aksjoner, og ønsker at de som driver den slags hærverk slutter å ødelegge for alle andre som prøver å sette fokus på det som skjer i landet. Flere tusen tamilere har dødd den siste tiden, verdenssamfunnet og Norge har sittet mer eller mindre stille og sett på et folkemord. Jeg er flau på hele den norske regjerningens vegne. Det er trist å tenke på at man om et par år vil se tilbake på krigen på Sri Lanka og skamme seg over likegyldigheten.

    SvarSlett
  18. Vel, uansett hva som sjker der nede så har norge prøvd å få fred, det funker ikke da begge parter er blodtørstige og stae som faen.

    Og dere får jo faen ikke noe sympati eller oppmerksomhet da dere demonstrerer IMOT norsk regjering og demonstrerer FOR en terrorist gruppe.

    Er dere tilbakestående? hvem fornuftig nordmann vil hjelpe terrorister?

    selvfølgelig er det krig i srilanka, dere starta det jo tamiler! Nå får dere jaggu stå for hva dere kjører i gang selv

    SvarSlett
  19. Til alle dere stakkars folk som tror LTTE er terrorister og at det var DE som startet den væpnede kampen: LTTE er bare et resultat av understrykkelse og folkemord mot tamilene.Det var staten sri lanka som brukte våpen mot sivile, og da tok de sivile opp våpen og kalte seg LTTE, KORT FORTALT.

    For det andre, det tamilene gjorde må de roses for! de gjode det vi nordmenn burde ha gjort for LENGE siden! på sri lanka brukte de GRANATER mot den norske ambassaden!

    og til dere som vil kaste ut tamilene: tamilene jobber faktisk mer enn oss HVITE ETNISKE NORDMENN, så om alle sammen drar så kommer det til å ha en stor økonomisk påvirkning på landet, TENK PÅ DET DERE!

    SvarSlett
  20. Jeg hadde lett tatt ekstra vakter for å tjene penger eller bare holde systemet i gang. om alle innvandrere hadde forlatt landet. ikke noe stress

    SvarSlett
  21. til dere som ik har peiling på hva dere snakkr om..hadde ikke ltte blitt opprettet så hadde ingen tamilere vært levende i dag. det er en grunn til at det ble dannet ltte..for å beskytte tamilere. hva vet dere om hva som skjer der nede, har dere opplevd hvordan det var å bo der som tamiler og bli undertrykt? husker dere andre verdenskrig? jødeforfølgelsen? haddde dem gjort opprør mot hitler og erklært krig mot hitler så hadde dere kalt dem terrorister?? nei ik sant... d er samme måte...

    SvarSlett
  22. Srilanka is a terrorist state. Singhalese are arrogant. Singahalese are good lier.

    SvarSlett
  23. if srilanka was a terrorist state, why would tamils wanna live there, or even fight for it? doesnt really make sense.

    SvarSlett
  24. because they have no other place to go, and they have lived there for many hundreds of years.. it's not that easy to go from one country to another country whenver you like...and they want their own state to call their own...with no connection to the rest of the sri lankan shit...

    SvarSlett
  25. Jeg er skuffet over hendelsen som skjedde overfor Sri Lankas ambassadør på søndag den 12.april.På vegne av alle tamilene ber jeg om unnskyldning.Dette skulle ikke ha skjedd.Jeg som de fleste av tamilene i Norge støtter ikke denne handlingen. Men sett dere i våres situasjon, og tenk! Tenk om det var Norge som som var i en slik situasjon? hva ville dere gjort? Ville ikke dere spurt andre land om hjelp og demonstrert i gatene? Det er akkurat det vi gjør!! I andre verdenskrigen rakk nazistene å drepe 5 millioner jøder før andre land grep inn. Hitler prøvde å “rense” denne verden fra jødene. Dette kaller vi for etnisk rensing. Det DET som skjer i Sri Lanka akkurat NÅ. Den sri lankeiske regjeringen er iferd med å utrydde tamilene.
    Alle dere som sier at vi bør dra tilbake til landet og kjempe for våres rettigheter: Hvordan skal vi få det til? Vi som ikke har vårt eget land? Det er lett å sitte på sofaen i trygge Norge og si akkurat det dere sier. Norge er i stand til å gjøre mer enn dere tror! Situasjonen i Sri Lanka er veldig kritisk! Vi skriker etter hjelp!!Vi trygler om hjelp!!
    Sinhala nasjonalister også angrepet Norsk Ambassade i Srilanka ca 9 år siden(24.05.00)
    Den eksplosive gjenstanden gikk over taket på den norske ambassaden og havnet i hagen på et ubebodd nabohus, der den så eksploderte, opplyser fungerende pressetalsmann i Utenriksdepartementet Victor Rønneberg, til Aftenposten.
    Les mer
    http://tux1.aftenposten.no/nyheter/uriks/d142164.htm
    http://tux1.aftenposten.no/nyheter/uriks/d175191.htm

    Det Kongelige Norske flagg brent av Sinhala nasjonalister
    http://www.tamilnet.com/art.html?catid=13&artid=12843
    http://www.tamilnet.com/art.html?catid=13&artid=8036
    http://www.tamilnet.com/art.html?catid=13&artid=4923
    http://www.tamilnet.com/art.html?catid=13&artid=12843
    http://www.tamilnet.com/art.html?catid=13&artid=5073
    http://ttnet.netfast.org/stateterror/stateterror07.html
    http://www.tamilnet.com/art.html?catid=13&artid=9375
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/3472797.stm
    http://www.tamilnet.com/art.html?catid=13&artid=19811

    Sinhala nasjonalister angrepet Norsk Ambassade i Srilanka
    www.tamilnet.com/art.html?catid=13&artid=14435

    Norges ambassade på Sri Lanka er stengt etter å ha mottatt et brev med hvitt pulver.
    http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.585508
    http://www.nettavisen.no/utenriks/article316705.ece

    Lankasisk Munker blokkert Norges ambassade på Sri Lanka
    http://old.utrop.no/art.html?artid=3523&catid=2

    Hataksjon mot Solheim på Sri Lanka
    http://tux1.aftenposten.no/nyheter/uriks/d175191.htm
    http://tux1.aftenposten.no/nyheter/uriks/d175191.htm

    SvarSlett
  26. Tamil Folkemord på Sri Lanka
    Sjekk her:
    http://www.flickr.com/photos/36145765@N04/show/
    http://picasaweb.google.com/tamilnational
    http://www.warwithoutwitness.com/
    http://tamilsagainstgenocide.org/
    http://www.srilankanatrocities.com/
    http://www.tamilgenocide.9hz.com
    http://www.stopgenocide.ca/
    http://www.tamilcanadian.com/news/
    http://tamilnet.com/

    SvarSlett
  27. We are talking about TamilEelam to live, not about singhala terror state. That's why we are telling to singhale terrorist, go away from TamilEelam. where did singhala come to ceylon? Go back to orisa and make a terror state. Sinhaga government are going over the world and begging to run his land.

    SvarSlett
  28. Well..Where did the tamils come from?? if they too go back to where they came from..Sri Lanka will be no mans land..Yeah right ?? think a bit b4 you comment..you do not have to show how dumb you are to the rest of the world..Believe in this like we Sri Lankans do. Sri Lanka is for all to live in peace..if one does not like this you can get lost..Sri Lanka was never divided and never will be..Tamil EELAM is just a big joke..

    SvarSlett
  29. Srilanka er et terrorist land. Det vet nesten alle. Rajapadshe er Hitler. Han er verre en hitler.

    SvarSlett
  30. Mhm, You wont really achieve much "peace" by going around yelling stuff like that Tamils..
    Sure war sucks, but do you really think you will get a country of your own?
    And if you dont get that country, war will never end?
    Sounds to me the war never will end.

    SvarSlett
  31. Would like to see if all tamils here there and everywhere in the wold moving back to Tamil EELAM.This will never happen..And if you get EELAM..you will start fighting with your own people b'cos of the cast system you strictly follow..This we have seen already among your so called freedom fighters..

    SvarSlett
  32. sendt ut av landet de som demonstrere
    de alle wed sidene er tamil tiger teror org.side.

    SvarSlett
  33. den tamil tiger har starte problam her i landet
    nå dere ødeleger vårt barn. nå må der slutt alt .hvis ikke alle inf. utvekslet til sri lankan eterrentingpoliti.når dere tilbak til landet blir tatt på fresken .
    nå er det nok alt.

    SvarSlett
  34. jeg håper snart som mulig den tamilressusentere i olso må stenges. det går mye galt der bruk sjult kamere der.

    SvarSlett
  35. wow, diskusjonen forsvant plutselig da 75% av innleggene kommer fra srilankere eller singalesere (dont really matter who) - som ikke klarer å skrive norsk :P
    seriøsiteten forsvinner lett etter dette utdebatterte evnet.

    SvarSlett
  36. Hei..Det er ikke noe prob å holde diskusjonen på norsk..Men når noen skriver på engelsk da tror jeg det er en som ikke kan nok norsk..i tillegg når noen sriver vås på engelsk følte som jeg måtte også skrive på engelsk...

    SvarSlett
  37. Krise, krise,krise!
    Folkemord på SriLanka mot tamilene!
    Nå har vi fått tillatelse til å demonstrere utenfor Stortinget frem til fredag!
    Møt opp !

    SvarSlett
  38. Best å forlate hovedstaden...

    SvarSlett
  39. En våpenhvile bør også inneholde et grunnlag for politiske forhandlinger, heter det i uttalelsen fra geriljaen. VG NETT.

    Dette sier LTTE gerijaen.Våpen hvilen er for å redde sivile som er tvunget til å være med LTTE GERIJAEN I VANNI. Disse får ikke lov å komme ut av LTTE kontrollerte områder. LTTE skytter sine egne sivile og har drept allerede mange hundre/tusen sivile. Jeg lurer på om hva slags rettigheter LTTE har - for å kreve politiske forhandlinger? De er jo blitt slaktet nesten og endel lever i sjul med sivile som er blitt fanget opp av LTTE med våpen makt! LTTE bruker makt over de sivile som er omringet av LTTE i følge mange nett steder. Sivile får ikke mat produkter,selv om staten prøver å sende noe. Mat varene blir brukt for disse geriljaene og ikke til folk flest som lider. Unge tamilske barn i Norge blir brukt av LTTE her i landet for å demostrere i byenes gater. Ungdommer er blitt tvunget til å være med på ulovligheter som LTTE viser veien til. Unge tamiler ødelegger for sine egne fremtid,(etter gjærvasking av LTTE - disse skal ikke tilhøre her hjemme!) hvis de ønsker en rettsferdig handling,kunne de ikke gått på ambassade angrep. Der står det tamilsk unge union ledere i Oslo - på sentralt i følge nett video og opplysninger i media.

    SvarSlett
  40. SVAR TIL ANONYM 13/4 - 14:27
    Er du så inn i helvetes dum eller bare virker
    det slik. Du skriver at om tamilene i Norge drar tilbake til Sri Lanka så vil det ha store økonomiske konsekvenser for Norge. Ja økonomiske konsekvenser men ikke i negativ retning. Bare de 4 første mng. i år så ga Norge mellom 50 og 55 millioner kroner i ekstra i bistand til Sri Lanka
    Sri Lanka får enorme beløp i bistand fra Norge hvert år. Etter tsunamien (håper det er rett bokstavert) tror jeg de fikk i underkant på 200 millioner.

    De småpengene dere betaler inn i skatt er som et piss i havet i forhold til det dere pumper ut av statskassen. Så ikke tenk på oss vi har alltid vært arbeidssomme og klart oss selv uten innvandrere i alle tider og skal klare oss ennå bedre om hver eneste jævla innvandrer reiser ut av landet i morgen den dag. Tenk hvor herligt, kunne gå fritt på gaten uten å få en kniv i ryggen eller et sverd gjennom halsen. Uten redsel for å bli voldtatt.

    Dere skryter av at dere arbeider mer enn nordmenn
    flest. Dette er løyn, det bare virker slik fordi dere er ikke vant til det vi kaller arbeid. Terrorisme er ikke arbeid.

    Norge har prøvd å megle til fred på Sri Lanka. Men selv da det var våpenhvile drev dere tamilere med terror mot motstanderene. Over 90 % av bruddene på våpenhvilen sto tamilene for. Sri Lanka har kostet de Norske skattebetaleren milliarder av kroner så skal dere betale litt av det tilbake så må alle tamilene forbli i landet
    og betale all sin lønn i skatt resten av deres liv og ennå er ikke gjelden betalt.

    Dette er hjelp fra de kunnskapsløse og historieløse idiotene som bare snakker tull.
    Dra til helvete og fortsett å oppfør dere som
    om dere var hjemme, som aper.

    SvarSlett
  41. Dem som hatter tamilskene, dra til helvete

    SvarSlett
  42. ANONYM 13/4 14:50

    Kanskje de hadde vært like så godt for oss. Da hadde vi sluppet alle plagene med dere nå. Og spart alle de milliardene av kroner vi har brukt på dere og bare fått dritt til takk.

    SvarSlett
  43. Ta å skjerp dere kunnskallause tiger-sympatisøra!!!
    Håper bare på at tiger-sympatisører i Norge innser at tigere er kunst om et par vekker!! Og værså snill å ikke ødelegge for alle de andre tamilene som meg. Det er så typisk at de tiger-sympatisører ikke klarer å innse ka de såkalte frigjøring terroristene gjorde mot de sville i de siste 30 årene. Ellers har jeg kjøpt meg en dyr sjampanje, det er vel ikke lenge til srilankiske styrkene tar livet til den kjøttpølser’n (AKA Pirakakaren) DETTE skal jeg feire!!

    SvarSlett
  44. Jeg blir helt dårlig av dere som bare skriver dritt om tamiltigrene! Hvor var hjelpen når vi demonstrerte fredlig på Sri-lanka? Etter den store slaktningen av Tamilere i 1958 valgte et par medlemmer fra regjeringen og protestere og fastet utenfor regjeringskvartalet. De ble brutalt slått ned. Det var den fredlige demonstasjonen. Ingen brydde seg om det. Hvor var verdens land når vi trengte dem sårt? Ingen steder. Tamiltigrene eller LTTE er den ENESTE grunnen for at vi blir anerkjent i dag. De var der for oss når vi trengte de mest. Dere må bruke hjernen litt, og ikke ta til dere alt media skriver. Det er en grunn for at Tamilere over hele verden støtter LTTE, tror dere vi hadde støttet dem dersom de hadde vært med på å drepe vårt folk? Neppe. Tvert i mot. Og for alle dere andre som mener at Tamiltigrene ikke lar sivilbefolkningen slippe ut av de krigsherjede områdene. Kan dere være mer naive? Den srilankesiske regjeringen hevder at det "bare" er ca 1000 tamiltigre igjen, hvordan kan de da holde inne 150000 mennesker samtidig som de skal kjempe mot meget fremragende regjeringstyrker? Umulig. Ikke sluk til dere all propaganda fra den Sri-Lankesiske regjeringen!

    SvarSlett
  45. Jeg er ei jente bosatt i England med en tamil og har barn med han. Jeg er glad for aa se at det er mennesker i Norge som har faatt med seg de store overgrepene som blir gjort mot tamiler paa Sri Lanka hver eneste dag! Den Sri-Lankiske regjeringen er i tilfelle like mye terrorister som LTTE!! De nekter humanitaere organisasjoner og medier aa komme inn i landet. Folk sitter der oppe og toerster og sulter! Jeg blir rett og slett lynforbannet paa de andre nasjonene som ikke toer/vil gripe inn! Dette er et grusomt overgrep paa et helt folkeslag. Bra innlegg!!!

    SvarSlett
  46. Den norske regjeringen har tatt klare standpunkter i Sudan-konflikten,Kongo, og ikke minst Gazakrigen. Hva er det som hindrer de i å fordømme det som skjer på Sri-Lanka?

    President Rajapakses styre ligner mer på en regime enn en demokratisk stat.Den sri-lankesiske staten har signert og ratifisert FNs menneskerettighetskonvensjoner, men blir de etterfulgt? NEI! Det foreligger flere brudd som SL-regjeringen må gjøres ansvarlig for. Det er derfor verden må gripe inn.

    Menneskerettighetsforkjempere, NGOs og medier kvier seg for å uttale seg om de brutale krigshandlingene til regjeringen. Hvorfor det? Rajapakse-familien truer med å kaste ut alle dersom de åpner munnen.

    De har drept og torturert flere journalister, og alle som snakker mot dem. Det er ingen ytringsfrihet på Sri-Lanka for tiden!

    De forbrytelsene som regjeringshæren gjør mot den tamilske sivilbefolkningen blir aldri etterforsket. Domstolene trenerer sakene og tilslutt forkaster tiltalelsene. Særlig voldtekt av tamilske kvinner. Disse voldtektsakene blir sjelden tatt opp til domstolene.

    Vi har menneskerettigheter, men de må etterfølges og respekteres. Hvis ikke er det ikke noe vits å ha de på papir.

    SvarSlett
  47. TIL ANONYM 13/4 10:04.

    Det norske folk er klar over at alle tamilen ikke er som de LTTE terroristsympatisørene som den siste tiden har holdt et helvete i Oslo. Det er bare så synd at deres oppførsel gjør at ALLE tamilene får et dårligt ord på seg og dermed blir dere også stemplet som oppviglere og terrorister. Vi kan ikke skille hveten fra klinten så det er deres oppgave å medvirke til at bråkmakerene blir kjent og hengt ut i media. Dere bør gå til avisene og gjøre kjent deres syn.

    Det er helt ok å demostrere for sin sak, men da
    skal man søke til politiet om å få holde en demostrasjon. Gjøres ikke det så er det lovbrudd.
    Det er også lovbrudd å hindre trafikken og vanlige folks ferdsel. Tillike med usømmelig opptreden. Hvis disse bråkmakerene tror at de har vunnet noe på det de har foretatt seg så er de idioter. Politiet har nok festet til Video film alt det ulovlige tamilene har foretatt seg og en dag må de nok svare for dumskapen sin.
    For bare 20 år siden så var slike demostrasjone mest et ukjent begrep i Norge, bortsett da fra BLITSERENE som alltid har vært en gjeng med mislykkede personer, narkotikavrak og kriminelle som ikke har kunnet innrette seg etter samfunne sine spilleregler, men i takt med innvandringen så har galskapen utviklet seg. Lovlydige borgere
    og etniske nordmenn vil ikke at dagsorden skal dikteres av innvandrere, vi vil ha Norge slik det var, fredeligt og godt, derfor reagerer vi voldsomt når utlendinger tar seg til rettes.

    Norge har gitt milliarder av kroner i bistand til Sri Lanka i årenes løp. Bare hittil i år har vi gitt mellom 50 og 55 millioner kroner i nødhjelp. Og når vi ikke er enige med tamilenes klagesang, her i bloggene, så blir vi fortalt at vi er kunnskapsløse, historieløse, at vi ikke har inteligens, at vi ikke kan tenke, at vi er uten IQ og at vi er Idioter. Vår utvikling og vår velstand i forhold til Sri Lanka forteller vell hvem som er uten IQ, og er idioter.

    Innlegg fra Anonym 14/4 0650 er jo skrevet av han hjerneskadde tamilen som, i mangel på forstand og kunnskap, kun bruker skjellsord for å få ut sitt sinne. Du er psykotisk og bør oppsøke en PSYKOLOG for behandling. I nevnte innlegg
    ber du oss dra til helvete., Hvorfor skal vi dra noen sted?. Vi har vårt fedreland og her lever vi godt, ingen pengeproblem, vi har egne store fine hus, vi har sommerhytte, vi har flotte privatbiler, vi har cabincruiser, vi drar til syden på ferie, en eller to ganger i året, vi har utdannelse og folkeskikk så vi drar ikke noen sted. Og det behøver ikke dere heller hvis dere oppfører dere pent og gjør drittjobbene som ikke vi vil ha. Er dere ikke fornøyd med drittjobbene vi gir dere så kan dere dra til helvete, for mange, mange både tamilere og andre står ved grensen med luen i hånden og bare vil inn i vårt flotte og generøse land.

    Ha en fin dag og pass nå på så du ikke sprekker av sinne. Ikke glem PSYKOLOGEN.

    SvarSlett
  48. Hei, Det er en som skriver oppe om 1958. Nå lever vi i 2009. Han skrev videre at LTTE var den eneste grunn til vi ble annerkjent idag. Ja dere er annerkjent som terrorister over hele verden.I hvertfall mer enn 30 land har offisielt sagt det. BBC har flere raportasjer og interviewer med sivile som sier at sivile ble sått og skudd av LTTE under flukt. Ikke prøv med falske propaganda! Tamiler i heleverden støtter ikke dere! Bare vent å se hva som skjer med dere idioter!

    SvarSlett
  49. TIL ANONYM 14/4 09:40

    Før du går ut med forherligelse av tamilene så bør du lese hva disse terroristene og dets sympstisører har utført av djevelskap på Sri Lanka. De bruker barnesoldater, selvmords-bombere, sprenger sivile bygninger, også den Norske Ambassaden, de myrder sine egne hvis de ikke er loyale mot LTTE. Under våpenhvilen så var det tamilene som brøt avtalen i 90 % av tilfellene. Tamilene nektet å samarbeide med fredsmeglerene fra Sverige, Danmark og Finland. Hvorfor, jo da var de sterke og hadde mye våpen og trodde de skulle utrydde regjeringen og overta landet. Nå når de er presset opp i et hjørne med sin geriljakrig da roper de på fred og nåde.

    Under krigen i Norge hadde vi noe vi kalte for tyskertøser og de også snakket bare bra om okkupantene. Uten unntak ble de brukt, knullet på tjokken og forlatt av sine knullkompiser når krigen var slutt. Avkommet vokste opp i Norge som femterangs unger og ble både mobbet og trakkasert til de var voksne og vel så det. Ennå man kunne ikke se på dem at de var halvkaster elle tyskerunger. Men enhver styrer over sitt eget liv. I nøden spiser fuglene fluer og menneskene makk.

    Tamilene fortjener ikke noe sympati, iallfall ikke de som nå er mest aggresive for det er de som er etterlyst i sitt eget land og aldri kan vende tilbake hvis tamilene taper kampen. De tamilene som ikke deltar i demostrasjonene er de som ikke har deltatt aktivt i kampene der nede og kan dermed vende trygt tilbake hvis LTTE taper. Så lenge LTTE er i virksomhet kan de ikke vende tilbake for LTTE myrder sin egen rase så lenge de rømte og ikke ble og støttet dem.

    SvarSlett
  50. TIL ANONYM 14/4 05:35

    Ser dere skal demostrere foran stortinget frem til fredag. Ja da skal det bli interessant å se hvor mange som møter frem i forhold til antall tamiler som er i Norge. Jeg rekner med at det vil gi oss en oversikt over hvor mange LTTE tilhengere vi har fått inn i landet.

    Ha en fin demostrasjon i renværet.

    SvarSlett
  51. KOMMENTAR TIL INGRID.

    En dåre kan stille mer spørsmål enn 10 vismenn kan svare på, er et gammelt ordtak.

    Hvorfor regjeringen har tatt et klart standpunkt i Sudan-konflikte, Kongo og ikke minst i Gaza- krigen. Hva er det som forhindrer de i å fordømme det som skjer i Sri Lanka. Dette spørsmål bør du vell sende til regjeringen og ikke til denne blogg. Jeg har ikke kjennskap til at regjeringen svarer på dumme innlegg hverken her eller i andre media.

    Men jeg har nå mine personlige meninger om dette tema da, noe jeg forstår at alle andre nøytrale debattanter også har, spesielt når det gjelder Sudan og Kongo, for der er det regjeringene som står bak myrderiene og terroren av SIVILBEFOLKNINGEN. I Sri Lanka er det regjeringen som kriger mot en terroristorgani-sasjon, "LTTE", som har drept på tusenvis av sine landsmenn. Flere land sendte ned fredsmeglere og det ble inngått våpenhvile som tamilene brukte til å ruste opp. Over 90 % av alle brudd på våpenhvilen sto tamilene for. Tamilene nektet også å samarbeide med fredsmeglerene fra Sverige, Danmark og Finland og de ble sendt hjem. Tamilene har hatt all verdens sjangser til å få fred men de er de ikke interessert i, de vil ha makten i landet.
    Dette tror jeg er grunnen til at samtlige land reagerer som de gjør. Husk at både USA og Eu har karaktert LTTE som en terroristorganisasjon og det hevdes at de alene har drept flere uskyldig sivile mennesker enn alle de andre terroristorganisasjonene i verden tilsammen.

    Du nevnte Gaza-krigen. Der var det jo Hamas, som
    også er en terrororganisasjon, som ble angrepet etter at de i årevis hadde dreve terror i Israel,
    med selvmordsbombere og sendt inn på tusenvis av raketter mot sivile mål. Der tok den norske regjering parti for terroristorganisasjonen Hamas. Hvorfor vet jeg ikke men jeg tror det kun er regjeringens jødehat. Hvorfor skulle de ellers støtte en terroristorganisasjon som har som sitt mål å drepe alle jøder i hele verde???.

    SvarSlett
  52. Hei,

    Til anonym : Jeg rettferdiggjør ikke det LTTE har gjort eller gjør. Jeg snakker om en stats plikt til å beskytte sine borgere. Tamilere på Sri-Lanka har helt siden selvstendighet blitt behandlet som annenrangs borgere. Det er ingen bestrider dette.

    Det jeg skrev i min kommentar er ikke noe jeg har tatt i fra luften. Det skjer faktisk på SL. Det er også bekreftet av mange jeg har snakket med. Sri-Lanka er ikke lenger en demokratisk stat. Rajapakse regjeringen driver ruinerer hele landet!!!

    Sri-Lanka eksperten Kristian Stokke har uttalt at krigen mot LTTE har blitt en krig mot hele den tamilske befolkningen. Det meldes om 3000 sivile tamilere er drept under bomberegn siden januar 2009.
    Regjeringen har oppført interneringsleir for flyktninger som kommer fra kriggsområdet, uten rett til å bevege seg fritt. Interneringsleirene oppfyller ikke kravet til internasjonal humanitære regler og lover. Det meldes stadig om forsvinninger av unge menn og kvinner. Og de kvinnelige flyktninger blir hentet for å "gladkgjøre" soldatene. Vil du vite mer om hva den lankesiske regjeringen gjør med tamilske folket???
    http://www.klassekampen.no/55866/article/item/null

    SvarSlett
  53. Kjære terror-tamiler

    FNs visegenerealsekretær John Holmes: «sivile ble holdt igjen mot sin egen vilje, at de ble skutt på hvis de forsøkte å dra, og at det var et enormt press for å hindre dem i å dra, inkludert tvangsrekruttering av sivile, også barn, til å kjempe for LTTE eller arbeide for LTTE,»

    Er det nok nå? På tide å gi seg?
    Terrororganisasjonen deres holder igjen deres eget folk!

    SvarSlett
  54. Dere som skriver at både USA og EU har LTTE på sin terrorliste, ja, det er riktig det. Men, har Norge det? Nei. Hvorfor ikke? Har dere tenkt på det?
    Og jo, Tamilere over hele verden støtter LTTE. Leser du ikke avisen? Ser du ikke bildene fra demonstrasjonene? I London alene møtte det opp ca 200000 tamilere og samtlige med LTTE sitt flagg. Hvorfor? Fordi det ER tamilene sitt flagg. Dere som skriver at BBC har intervjuet mange tamilere som skriver at LTTE holdt de igjen osv. Hva tror dere? De tamilene bor nå under den srilankesiske regjeringen, selvfølgelig må de si det! Tror du de hadde fått leve om de hadde støttet dem? Og John Holmes må seriøst se litt på fakta. FN har sagt at krigen i Sri-Lanka snart er over, og at det er under 500 tamiltigre igjen. (du kan jo ikke ha fått med deg den artikkelen) Hvordan kan 500 tamiltigre holde igjen 200000 sivile i tillegg til å kjempe mot regjeringstyrkene? Lederen vår er en military genius, men ingen kan greie noe sånt. Kan dere ikke tenke litt selv? Over 90% av våpenhvilebruddene stod LTTE for? haha, du KAN jo ikke være en som leser avisen. Det var regjeringen som trakk seg fra våpenhvileavtalen! Ikke LTTE. Det gjorde de fordi Norge sympatiserte med Tamilene og tigrene. Hvorfor tror du driver å brenner det norske flagg den dag i dag? Brenner dukker av Solheim? Jo, fordi Norge sympatiserte med den riktige parten, oss. Hvorfor er dette så vanskelig å forstå skjønner ikke jeg!

    SvarSlett
  55. Når du sier "Norge sympatiserer med den riktige parten", så mister alt det du har skrevet sin verdig. Kan ikke ta det du har skrevet seriøst, dessverre.

    SvarSlett
  56. Til alle dere vil ha litt PERSPEKTIV på alt dette:

    Det var dere egen tamilske utenriksminister, Lakshman Kadirgamar, som satt i den sri lankiske regjeringen som fikk USA og EU til å stemple LTTE som en terroristorganisasjon. Deretter drepte dere ham. En meget velrespektert diplomat. Det forteller vel LITT?

    http://en.wikipedia.org/wiki/Lakshman_Kadirgamar

    Tinto Bar...

    SvarSlett
  57. For mange barn inne her!
    LTTE er fa*n ingen terroristorganisasjon!
    Regjeringen slipper jo fa*n ikke media inn på området, det r de som sier alt sammen, det som kommer på media her i norge, tullinger! tror på alt sammen, idoti. hvor gamle er dere? sånn seriøst! gi dere a!

    SvarSlett
  58. Jeg rettferdiggjør ikke det LTTE har gjort eller gjør. Jeg snakker om en stats plikt til å beskytte sine borgere. Tamilere på Sri-Lanka har helt siden selvstendighet blitt behandlet som annenrangs borgere. Det er ingen bestrider dette.

    Det jeg skrev i min kommentar er ikke noe jeg har tatt i fra luften. Det skjer faktisk på SL. Det er også bekreftet av mange jeg har snakket med. Sri-Lanka er ikke lenger en demokratisk stat. Rajapakse regjeringen driver ruinerer hele landet!!!

    Sri-Lanka eksperten Kristian Stokke har uttalt at krigen mot LTTE har blitt en krig mot hele den tamilske befolkningen. Det meldes om 3000 sivile tamilere er drept under bomberegn siden januar 2009.
    Regjeringen har oppført interneringsleir for flyktninger som kommer fra kriggsområdet, uten rett til å bevege seg fritt. Interneringsleirene oppfyller ikke kravet til internasjonal humanitære regler og lover. Det meldes stadig om forsvinninger av unge menn og kvinner. Og de kvinnelige flyktninger blir hentet for å "gladkgjøre" soldatene. Vil du vite mer om hva den lankesiske regjeringen gjør med tamilske folket???
    http://www.klassekampen.no/55866/article/item/null

    SvarSlett
  59. SULT BLANT TAMILER
    Alle som finnes i LTTE området får tilbud om hvis de ble med på krigen får de mat fra LTTE. 10 til 14,15 år jenter sendes til srilankiske millitære målene for å finne millitære bevegelser om natten,Mange av de jentene kommer aldri tilbake , fleste blir drept og mange av dem blir med srilankiske millitære. Familier som har mistet sine slekt på den måten sitter hjem og gråter i oslo.

    Hjenvasket tamilene kan kun par ordene ” Folkemord”, “our leder prabaharan”. De skrikker veldigmye fordi de har tapt sine innvesteringer med LTTE i hjemmelandet. Enkelte av de tamilene som tapte slekt og innvesteringer går i selvmord, sulter streik, og volds handlinger.

    Det blir aldri fred i Srilanka, hverkan tamiler eller sinhalesere kan ikke si sin mening i Srilanka og såkalte Tamil Eelam. Hvis man sier noe mening mot dem blir man drept med engang , folk lever i frykt og tvang i tamilske området. Livshistoriene til LTTE soldatene viser en eller annet form for tap som årsaken til de er blitt soldater. Fattige familie forhold, tapte kjærlighet, mentalsk syk, og mistet slekt i krigen osv… Hvormye kan de om politikk ? dessverre blir de hjernvasket av den lille makten LTTE.

    De beste er verden samfunnet bør få de LTTE ledere og sinhalesisk ledere til int.domstol og straffes til de dør. LTTE som har hoved ansvar til folkemord. LTTE har drept sivile som stå mot dem, rekke politiske ledere for tamiler (som var i srilankiske regjeringen),mange tamilske organisjoner(TELO,PLOT,EPRLF osv..) og mange tamilske muslimer. De antallet som LTTE har drept står fortsatt i mørket, ingen tørr å komme til int.media grunnen er frykt for å bli drept.

    NÅ TVUNGE DE SIVILE (BLANT BARN)MÅ GÅ TIL ANGREP MOT SRILANKISKE HÆREN FOR Å FÅ ET MÅLTID……

    SvarSlett