onsdag 4. mars 2009

Tamil Eelam finnes allerede - Anita Pratap

Jeg tror Tamil Eelam finnes allerede. Det finnes i hjertene og sinnene til hver enkelt Tamil i eksil. Det er en realitet. "Anita Pratap, en velkjent indisk journalist som har dekket alle konfliktene i Sør-Asia de siste tre tiårene, sa dette på en bok lanseringen arrangementet i Oslo.


Boka "tamiler i Sri Lanka - A Comprehensive History (C.300 BC - 2000 AD)" er skrevet av Murugar Gunasingham Ph.D ble lansert i Oslo.

Anita roste det utmerkede arbeid av Dr. Gunasingham og la vekt på betydningen av Sri Lankas tamilske historie, Anita Pratap sa tamilske identitet er sterk. Tamilsk land er sterk som ingen som kan ta fra deg "

Hun fortsatte "Men spørsmålet er hva er det du kan gi tilbake til denne identiteten. Ikke alle kan være en LTTE og ofre sitt liv. I mange land er det ikke lovlig og du kan ikke gjøre det. Det er ikke nødvendig. Hva du som statsborger i Norge eller andre land kan gjøre, hva du kan gi tilbake til de tamilske identitet, til den tamilske nasjonen? "

"Det er ditt fortreffelighet. Uansett hva du gjør, uansett felt/gren du er i, er det at kvaliteten på dyktighet i det feltet. Det er å bringe profesjonalitet. Det er å få stipend som denne boken har gjort. Det er størst bidrag.

"Tragedien av tamiler i Sri Lanka har vært siden 1983 og stort antall tamiler måtte forlate Sri Lanka, fordi det er usikkert å være tamil i Sri Lanka. De måtte forlate landet. Så det er i dag en manglende generasjon, siste generasjon, min generasjon - de var alle i tjueårene da de forlot Sri Lanka og nå i sin femti og sekstitallet. Så det var et spørsmål om overlevelse. De var i gang. Det var et spørsmål om å redde deres liv, redde deres familier. "

Men i dag har barna vokset opp. De er i en åpen, demokratisk land - i Norge, i Storbritannia, USA, i Canada, i Australia, i andre deler av Europa. Disse barna har mye sikrere liv enn sine foreldre eller beste foreldre. De har kommet seg på gode universiteter. De kan bringe kvaliteten av fortreffelighet. Tiden er inne for denne generasjonen å stige, og vise hva de er i stand til. Historien har vist hva tamilene er i stand til. "

1 kommentar:

  1. Hei,

    Jeg bare lure på hvor jeg kan få tak i denne boka. Jeg vil vite mer om våres historie og dermed lurer jeg på om du/dere vet hvor jeg kan skaffe meg denne boka.

    Takk,

    SvarSlett