fredag 30. januar 2009

Pressefrihet på Sri lanka

For par uker siden leste jeg om at en singalesisk sjef redaktør Lasantha Wickramatunge i The Sunday Leader ble brutalt henrettet. Par dager senere publiserte The Sunday Leader en lederartikkel som Wickramatunge skrev før han ble henrettet. I lederen beskylte han regjeringa for å stå bak hans død og at han har blitt angrepet 2 ganger tidligere også. Å lese om slike hendeleser gjør meg ganske trist og jeg er ganske takknemlig for at jeg bor i et land som Norge med såppass stor pressefrihet.
Før jul besøkte et internasjonal delegasjon Srilanka og avdekket en klar tilbakegang i pressefrihet. Pressen blir styrt av drap, angrep, bortføringer, trusler og trakassering. Sri lanka ligger på 3 plass over land med dårligste pressefrihet.
Under legger jeg ved link til lederartikkelen som Wickramatunga skrev på både Norsk og Engelsk. Dette er noe alle må få med seg. På slutten av artikkelen nevner han en dikt som er veldig tenkende.
Først tok de jødene, og jeg sa ingenting for jeg var ikke jøde. / Så tok de kommunistene, og jeg sa ingenting fordi jeg ikke var kommunist. / Så tok de fagforeningsfolkene, og jeg sa ingenting fordi jeg ikke var medlem av noen fagforening. / Og så tok de meg, og da var det ingen igjen som kunne si noe.

Leder artikkelen på
Norsk: http://www.journalisten.no/story/56437
Engelsk: http://www.thesundayleader.lk/20090111/editorial-.htm

Wikipedia(Lasantha Wickramatunge)
http://en.wikipedia.org/wiki/Lasantha_Wickramatunga

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar